pojištění vozidel
logo top
Partneři
ALLIANZ
AXA
ČESKÁ POJIŠŤOVNA
ČPP
ČSOB
DIRECT
GENERALI
HASIČSKÁ VZÁJEMNÁ POJIŠŤOVNA
KOOPERATIVA
SLAVIA POJIŠŤOVNA
UNIQA
Poradna

Jindra Regulová - dobrý den máme uzavřenou pojistk 3.5.2015 chceme ji vypovědět, do kterého data musíme zaslat písemnou výpověd...
Agentura Kryštof s.r.o. - Dobrý den, obchodní vztah znamená, že by mělo byt založeno na psané smlouvě či dohodě. Že majitel souhlasí,...
Dušan - Dobrý den, koupil jsem auto od šéfa které je na leasing, ja mu dal peníze za celé auto ale on ho ještě splácí....
Jiří - Dobrého dne přeji Fungují stále tyto stránky? Děkuji
AGENTURA KRYŠTOF s.r.o. - Vážený pane Ducháč, AXA pojišťovna již v loňském roce přešla pod UNIQA pojišťovna, která ji koupila a která...
Jaromír Ducháč - Nemohu navázat spojení s pojišťovnou AXA. Potřebuji částku zák. odpovědnosti pro letošní platbu a zelenou kartu....

Více
 

Novinky - Pojištění vozidel


13.3.2012 - Fiktivní prodej auta, obezlička pro levnější povinné ručení, už neprojde
Častým trikem, jak se vyvázat z nevýhodné pojistné smlouvy a sjednat si levnější povinné ručení, je fiktivní prodej vozidla. Právě tahle obezlička řidičů se ale znelíbila pojišťovnám, které proti ní začínají brojit. Řidičům-podvodníkům navíc bude v krajním případě hrozit, že budou nakonec platit pojištění dvě.
Praxe, kdy si řidiči vymyslí prodej automobilu, aby se vyvázali z méně výhodné pojistné smlouvy ještě před jejím řádným koncem, je podle Pavla Ronovského ze serveru ceskepojisteni.cz v rozporu s pojistnými podmínkami. I přesto se tímto způsobem snaží řidiči ušetřit a pojišťovnám začíná docházet trpělivost.
Dosud totiž stačilo, aby lidé pojišťovně nahlásili, že automobil prodali. Stačilo sepsat fiktivní smlouvu například s kamarádem a z nevýhodného pojištění se vyvázat. Dokazování skutečné změny vlastníka daného vozu k tomu nutné nebylo. A právě tohle se má změnit.
"Přestože tento postup našim klientům nedoporučujeme, víme, že tato praxe je v České republice poměrně častá," uvedl v komentáři k situaci na trhu Ronovský. Podle něj může po řidičích, kteří se takto ze smlouvy vyvážou, pojišťovna zpětně vymáhat částku za ušlé pojistné. A řidič tak bude platit pojištění dvě.

S touhle praxí zatočíme, shodují se pojišťovny
Pojišťovací ústavy v reakci na tuto praxi začaly spolupracovat a proti fiktivním prodejům víc bojovat. "O těchto praktikách víme. Proto jsme společně s ostatními pojišťovnami na konci minulého roku přijali usnesení, že je nebudeme nijak podporovat," uvedl mluvčí pojišťovny AXA Marek Zeman.
Podle něj se fiktivní prodeje aut na celkovém počtu vypovězených smluv podílejí u AXA pojišťovny zhruba jednou pětinou, tedy 20 procenty. Přesnou statistiku ale pojišťovny nemají, tvrdí jejich zástupci. "Celkově za celý trh odhadujeme, že může jít řádově o desítky tisíc kusů takovýchto fiktivních změn vlastníka," doplnil Tomáš Kabele, ředitel Odboru pojištění motorových vozidel České pojišťovny (ČP).
AXA v reakci na podvodné výpovědi nově požaduje doložení kupní smlouvy či kopie technického průkazu se změnou vlastníka. Právě neexistence podobných ustanovení přitom podle Ronovského brání pojišťovnám v přísnějším postupu vůči nelegálním ukončením pojistných smluv. Teď se má ale vše změnit.
"Pojišťovny skutečně výpovědi smluv z důvodu prodeje ověřují a v případě, že se v registru pojistných smluv zjistí, že šlo o fiktivní prodej a auto nezměnilo majitele, reaktivují pojistnou smlouvu a nárokují si pojistné," potvrdila iDNES.cz přísnější postup jednotlivých ústavů Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven.

Platit můžete nakonec dvakrát
Pokud totiž později vyjde najevo, že oznámení o prodeji auta bylo fiktivní, dříve sjednané pojištění by se považovalo i nadále za platné. K zániku smlouvy musí být podle právníka Michala Dlaboly splněny dvě podmínky: musí dojít ke změně vlastníka vozidla a tento fakt musí být pojišťovně řádně oznámen.
"Zákon je poměrně kategorický. Pokud pojišťovna zjistí, že oznámení o zániku pojištění bylo podvodné, pak nemohla zaniknout ani pojistná smlouva. Pojišťovna pak má logicky nárok na úhradu pojistného v rámci původní sjednané smlouvy," upozorňuje Dlabola. Zároveň ale nevylučuje, že některá z pojišťoven může mít v podmínkách mírnější ustanovení, díky nimž by mohl být klient-podvodník v případném sporu ve výhodě. "Výklad právních norem není zcela jasný, bude potřeba počkat na obecnou soudní rozhodovací praxi. V současnosti ovšem nemáme informace o tom, že by se některý z těchto případů dostal až do fáze soudního sporu. Pakliže se tyto případy budou řešit soudní cestou, budou mít pojišťovny jasnou informaci, zda současná úprava pojistných podmínek je dostačující, či nikoliv," doplnil za ČP Kabele.

Zdroj: auto.idnes.cz

ZPĚT




 
Pojištění vozidel   |  email: ppp.krystof@seznam.cz   |  tel.: +420 777 919 791
Copyright 2010-25 |  Design by 360co |  Hosting