pojištění vozidel
logo top
Partneři
ALLIANZ
AXA
ČESKÁ POJIŠŤOVNA
ČPP
ČSOB
DIRECT
GENERALI
HASIČSKÁ VZÁJEMNÁ POJIŠŤOVNA
KOOPERATIVA
SLAVIA POJIŠŤOVNA
UNIQA
Poradna

Jindra Regulová - dobrý den máme uzavřenou pojistk 3.5.2015 chceme ji vypovědět, do kterého data musíme zaslat písemnou výpověd...
Agentura Kryštof s.r.o. - Dobrý den, obchodní vztah znamená, že by mělo byt založeno na psané smlouvě či dohodě. Že majitel souhlasí,...
Dušan - Dobrý den, koupil jsem auto od šéfa které je na leasing, ja mu dal peníze za celé auto ale on ho ještě splácí....
Jiří - Dobrého dne přeji Fungují stále tyto stránky? Děkuji
AGENTURA KRYŠTOF s.r.o. - Vážený pane Ducháč, AXA pojišťovna již v loňském roce přešla pod UNIQA pojišťovna, která ji koupila a která...
Jaromír Ducháč - Nemohu navázat spojení s pojišťovnou AXA. Potřebuji částku zák. odpovědnosti pro letošní platbu a zelenou kartu....

Více
 

Novinky - Pojištění vozidel


23.5.2011 - Kolo odvezte na střeše auta nebo na tažném zařízení
Na stále oblíbenější cyklovýlety potřebujete dopravit kromě sebe a kol většinou také plný kufr věcí. Právě bicykl je velmi neskladný, řešením je odvézt ho na nosiči.
Odborníci na úspornou jízdu radí vozit kola uvnitř, což se ale nelíbí těm, kdo mají starost o bezpečí posádky. Kolo na střeše zvedne spotřebu o několik litrů. Při 110kilometrové rychlosti klidně o třetinu a se stoupající rychlostí roste spotřeba exponenciálně.
Jenže uvnitř auta kola zaberou spoustu místa a navíc je třeba je opravdu dobře upevnit, jinak hrozí posádce zranění už při trochu intenzivnějším brzdění. Nezbude tedy, než koupit nosič na kolo a jet na výpravu s koly pomalu. Existují dvě možnosti, kam nosič umístit: na střechu, nebo dozadu na auto.
Obojí má svou velkou nevýhodu. Zvedat kola na střechu je obzvláště u vyšších rodinných aut (oblíbená MPV) hodně namáhavé, skoro vždycky je lepší, když vám pomáhá druhý. Navíc na střeše kladou při jízdě největší odpor a zvyšují spotřebu. U druhé varianty jsou sice kola "schovaná" za autem, zase se trochu ztíží přístup do kufru.

Na střechu
Nejlevnější variantou je střešní nosič – sehnat se dá v supermarketech za pár stovek. Nízká cena se však projevuje na kvalitě. Takový nosič může začít rezavět třeba už po dvou letech. Je také potřeba u něj často dotahovat matičky, které se při používání povolují. Když se na to bude zapomínat, může se stát, že kolo jednoho dne ze střechy odletí. Takové nosiče nebývají ani nijak pevné.
Lepší nosiče seženete za jeden až dva tisíce. Vybírat můžete mezi různými materiály, nebo zámky, kterými se kola zajišťují. Mají také lepší upínací mechanismus, který si poradí s různými tvary rámů kol. I uchycení je oproti těm nejlevnějším výrobkům lehčí a rychlejší. Střešní nosič však vyžaduje jednu investici navíc, takzvaný střešní příčník, na nějž se nosiče na střeše auta připevní. Na auta se střešními lištami napevno uchycenými (mívají je hlavně kombíky) stačí koupit jednoduchý příčník, na auta bez lyžin musíte koupit přesný typ, který odpovídá vašemu vozu.
Důležité je také vědět, že když chcete na střeše vozit víc kol, musíte mít na každé jeden nosič. Na Škodu Fabia se pohodlně vejdou tři. Když chcete převážet čtyři, je už občas potřeba povolovat a otáčet řídítka. Dávejte si také pozor na maximální povolené zatížení střechy. Jeden bicykl může vážit s výletnickou výbavou klidně dvacet kilo.

Kola pověsíte na víko kufru
Druhou variantou přepravy bicyklů je použití nosiče, který se upevňuje na páté dveře. Z toho logicky plyne, že se hodí jen pro kombíky a hatchbacky. Takových nosičů ale na trhu tolik není; nejlevnější stojí kolem dvou a půl tisíce, dražší klidně sedm tisíc. Tento způsob převážení kol je asi nejhorší variantou. Hlavní nevýhodou je poměrně složitá instalace. Musíte si dávat velký pozor, abyste nepoškrábali lak vozu, trpí také uchycení dveří. Tuto variantu zvolí ten, kdo nezvládne dát těžké kolo na střechu a nemá na autě tažné zařízení. Na tomto druhu nosičů se dají standardně přepravovat dva bicykly. Dražší verze zvládnou tři.

Na tažné zařízení
Vozit kola na nosiči upevněném na tažném zařízení je nejdražší možnost. Jenže aby se dala kola takto převážet, musí být auto vybaveno tažným zařízením, které podle typu vozu stojí pět až 15 000 korun.
Nejlevnější nosič se dá sehnat za nějaké dva a půl tisíce, odborníci ale doporučují investovat do něj minimálně čtyři až pět tisíc. Nejdražší značkové držáky rozšířené pro převoz čtyř kol se prodávají za nějakých 16 tisíc korun. 
Uchycení na auto je poměrně snadné a zvládne ho i jeden člověk. Vyřešený je i přístup do kufru auta – nosič se odklopí. U levnějších typů se musí povolit šrouby, u dražších stačí stisknout páku.
Zadní nosiče mají ale jeden zádrhel: podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka vozu. Úřady ale třetí "espézetku" nevydávají. Komu se tedy značku nechce prohazovat, může si nechat vyrobit plastový duplikát. Ani jedna z těchto možností se však nemusí líbit policistům při kontrole, správně byste jiné, než originální značky na autě mít neměli. Teoreticky za to hrozí pokuta, moc tedy neprovokujte policisty, když povezete kola. Dobrou zprávou ale je, že ministerstvo se chystá tento problém vyřešit.

Jsou nosiče bezpečné?
Bezpečnost nosičů kol otestoval před dvěma lety německý autoklub ADAC. Žádný ze 14 testovaných nosičů nedosáhl na nejlepší možné hodnocení, žádný ale také nedostal pomyslnou školní pětku.
Výrobci si možné riziko uvědomují a třeba u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy. Totéž platí i pro nosiče na páté dveře a na tažné zařízení.
I tak je ale třeba být při jízdě s koly navěšenými na autě opatrný. Při každé zastávce raději překontrolujte upevnění a při jízdě si uvědomujte, že těžká kola na střeše zvyšují těžiště vozu. Zatáčku, kterou jste zvyklí řezat osmdesátkou, s nákladem na střeše tak rychle rozhodně neprojedete. Pozor si dávejte hlavně na nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl může uvolnit.

Zdroj: auto.idnes.cz

ZPĚT




 
Pojištění vozidel   |  email: ppp.krystof@seznam.cz   |  tel.: +420 777 919 791
Copyright 2010-25 |  Design by 360co |  Hosting